مقالات آموزشی

راهنمای جامع: تسلط بر هنر آشپزی با زودپز ام جی اس

طرز استفاده از زود پز ام جی اس

راهنمای جامع: تسلط بر هنر آشپزی با زودپز ام جی اس

زودپز یک ابزار آشپزخانه همه کاره است که می تواند زمان پخت را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و در عین حال طعم و مواد مغذی را حفظ کند. با این حال، استفاده از زودپز به دانش کافی برای اطمینان از عملکرد ایمن و کارآمد نیاز دارد. در این مقاله دستورالعمل های گام به گام استفاده موثر از زودپز را در اختیار شما قرار می دهیم.

گام های آموزشی برای طرز استفاده از زودپز

مرحله 1: دفترچه راهنما را بخوانید

قبل از استفاده از زودپز خود، خواندن و درک کتابچه راهنمای سازنده بسیار مهم است. زودپزهای مختلف ممکن است دارای ویژگی ها یا دستورالعمل های منحصر به فرد مدل خود باشند. با قطعات مختلف و مکانیسم های ایمنی زودپز خود آشنا شوید.

مرحله 2: زودپز خود را با دقت بررسی کنید

اطمینان حاصل کنید که زودپز شما تمیز و در شرایط کار خوب است. بررسی کنید که آیا واشر لاستیکی یا حلقه آب بندی سالم است و به درستی قرار گرفته است. علاوه بر این، شیر تخلیه بخار را بررسی کنید تا اطمینان حاصل شود که آزادانه حرکت می کند.

طرز استفاده از زود پز ام جی اس

مرحله 3: مواد را اضافه کنید

مواد مورد نظر را داخل قابلمه زودپز بریزید. دستورالعمل های دستور العمل مربوط به مقدار مواد و نیاز مایع را دنبال کنید، زیرا مایع ناکافی می تواند منجر به سوزاندن یا ایجاد فشار نامناسب شود.

مرحله 4: درب را محکم کنید

درب زودپز را بگذارید و مطمئن شوید که به درستی تراز و قفل شده است. بسیاری از زودپزهای مدرن دارای نشانگرها یا علائم تراز برای کمک به این فرآیند هستند. دوبار بررسی کنید که شیر تخلیه بخار در موقعیت آب بندی قرار دارد.

مرحله 5: فشار و زمان پخت را تنظیم کنید

اکثر زودپزها دارای صفحه یا دکمه انتخاب فشار برای انتخاب بین تنظیمات فشار بالا و پایین هستند. سطح فشار مناسب را با توجه به دستور پخت خود انتخاب کنید و در صورت وجود، با استفاده از عملکرد تایمر، زمان پخت را تنظیم کنید.

مرحله 6: زودپز را گرم کنید

زودپز را روی شعله اجاق گاز روی حرارت متوسط رو به بالا قرار دهید. حرارت باید به طور مساوی در سطح پایه اجاق گاز پخش شود. برای جلوگیری از آسیب رساندن به اجاق گاز یا غذای داخل، مهم است که از سطح حرارت توصیه شده تجاوز نکنید.

مرحله 7: فشار بخار

با گرم شدن زودپز، بخار شروع به خروج از لوله هوا می کند. اجازه دهید بخار به مدت چند دقیقه به طور مداوم آزاد شود تا مطمئن شوید که تمام هوا از قابلمه خارج می شود. هنگامی که جریان ثابت بخار رخ داد، شیر تخلیه بخار را ببندید.

مرحله 8: پخت و پز تحت فشار

هنگامی که فشار داخل اجاق گاز جمع شد، نشانگر فشار (معمولا یک پین کوچک) بالا می رود. این نشان می دهد که فشار مورد نظر رسیده است. حرارت را کم کنید تا فشار ثابتی داشته باشید و زمان پخت مشخص شده در دستور پخت را شروع کنید.

مرحله 9: آزادسازی فشار طبیعی (NPR) یا آزادسازی فشار سریع (QPR)

پس از سپری شدن زمان پخت، دو گزینه برای کاهش فشار دارید: آزادسازی فشار طبیعی یا آزادسازی سریع فشار. برای آزاد شدن فشار طبیعی، اجاق گاز را از منبع حرارت خارج کنید و اجازه دهید تا به طور طبیعی خنک شود تا نشانگر فشار پایین بیاید که نشان دهنده آزاد شدن کامل فشار است. برای آزادسازی سریع فشار، با دقت و به تدریج شیر تخلیه بخار را با استفاده از یک ظرف بلند باز کنید و در عین حال از دست خود با دستکش های مقاوم در برابر حرارت محافظت کنید. احتیاط کنید زیرا بخار داغ در طول این فرآیند خارج می شود.

طرز استفاده از زودپز MGS برای پختن غذا

  1. هرگز مواد غذایی بلغور گندم، جو پرک، رشته فرنگی، ماکارونی و حبوبات ریز.که در هنگام پخت ایجاد کف می‌کنند یا لعاب می‌اندازند درون زودپز نریزید؛ احتمال دارد که ذرات غذا یا کف، روزنه‌ی خروج فشار را مسدود کند.
  2. بیش از دو سوم حجم زودپز را از آب هز گز پر نکنید، چرا که مقدار آب نباید از یک سوم حجم ظرف یا زودپز کمتر باشد.
  3. نکته مهی که خانم های خانه دار و آشپزها بدانند این است که هنگامی که درون زودپز آب نیست از آن استفاده نکنید
  4. درپوش را بعد از اینکه آب و مواد غذایی را درون زودپز ریختید و محکم کردید، شعله‌ی اجاق را تقریبا زیاد کنید. بعد از گذشت چند دقیقه فشار درون دیگ زودپز به اندازه کافی می‌رسد که نشانه‌ی آن صدای سوت زودپز است. وقتی صدای سوت راشنیدید، شعله را کم کنید تا زمانی صدای سوت به حداقل برسد و قطع شود.

مرحله 10: درب را باز کنید

هنگامی که فشار به طور کامل آزاد شد، باز کردن قفل و برداشتن درب آن بی خطر است. آن را دور از صورت خود باز کنید تا بخار باقیمانده باعث سوختگی نشود. غذای خوشمزه شما اکنون آماده است که میل کنید!

کلام آخر

با این دستورالعمل های گام به گام، می توانید با اطمینان از یک زودپز ام جی اس برای ایجاد وعده های غذایی خوش طعم و مغذی در کسری از زمان استفاده کنید. به یاد داشته باشید که با پیروی از دستورالعمل های سازنده و انجام اقدامات احتیاطی لازم در طول هر مرحله، ایمنی را در اولویت قرار دهید. بنابراین، راحتی و کارایی پخت و پز تحت فشار را در آغوش بگیرید و مهارت های آشپزی خود را به ارتفاعات جدیدی ارتقا دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *