مقالات آموزشی

چگونه از چاقوهای آشپزخانه خود مراقبت کنید؟

هدف چاقو این است که مواد را برش دهد تا بتوانید شکل ها و اندازه های مناسب را برای ظروف خود بگنجانید. اگرچه تشخیص آن فقط با نگاه کردن به آن دشوار است، لبه چاقو کند می تواند منجر به دردسر شود. در اینجا اهمیت استفاده از چاقوی تیز در آشپزخانه را با جزئیات بیشتر پیرامون سه نکته اصلی توضیح می دهیم.

ایمنی

.مراقبت خوب از چاقوهای آشپزخانه فقط به خاطر طول عمر و ارزش نیست، بلکه به ایمنی نیز مربوط می شود

استفاده از چاقوهای تیز امن تر است؛ هنگام اجرای برش های مختلف، تیغه ای که به خوبی نگهداری می شود رفتار قابل پیش بینی تری خواهد داشت. هنگامی که چاقو به راحتی در جایی که آن را نشانه می‌گیرید حرکت می‌کند، احتمال کمتری برای از دست دادن کنترل و آسیب‌دیدگی وجود دارد. چاقوهای تیز نیز با نیاز کمتری به اعمال فشار برش می دهند. فشار دادن چاقو، زمانی که به راحتی بریده نمی‌شود، می‌تواند باعث لیز یا سر خوردن چاقو شود که می‌تواند باعث بریدگی دست شما یا چیزی اطرافتان شود.

چاقویی که به خوبی نگهداری شده باشد، با لبه‌ای تمیز، تیز و دسته راحت و مطمئن  برای استفاده ایمن‌تر است و به شما کمک می‌کند سریع‌تر از یک چاقوی کند خرد کنید.  البته، اگر برای یک چاقوی خوب خرج کنید، می‌خواهید سال‌ها، حتی دهه‌ها دوام داشته باشد، درست است؟ حتی یک چاقوی جداکننده دسته پلاستیکی 400 هزارتومان با مراقبت و نگهداری مناسب می تواند برای مدت طولانی دوام بیاورد. بنابراین بیایید در مورد اصول تمیز کردن و مراقبت از چاقو صحبت کنیم.

همه چیز را تمیز کنید

راهنمایی گام به گام در مورد چگونگی تمیز و سالم نگه داشتن همه چیز در خانه خود دریافت کنید.

چقدر طول می کشد تا تمیز شود؟

ما در ام جی اس هستیم که نه تنها در مورد تمیز کردن صحبت می کنیم، بلکه از چاقوهای آشپزخانه خود نیز نگهداری می کنیم تا تیز و بدون بریدگی و تراشه باقی بمانند. شستن و خشک کردن چاقو با دست حدود یک دقیقه طول می کشد. صاف کردن لبه روی میله فولادی یا سرامیکی 10 ثانیه طول می کشد. اما قوام کلیدی است که باعث می شود چاقوهای شما برای مدت طولانی دوام بیاورند. مراقبت عالی از چاقو این است که چاقوهای خود را هر روز تمیز، خشک و محافظت شده نگه دارید.

آنها را درست تمیز کنید

اولین و مهمترین قانون: همیشه چاقوهای خود را با دست با آب گرم، صابون و اسفنج بشویید. هرگز، هرگز، هرگز چاقوهای آشپزخانه خود را در ماشین ظرفشویی قرار ندهید. انجام این کار به مرور زمان به دستگیره‌ها آسیب می‌زند. مهم نیست که آنها چوبی یا پلاستیکی باشند.

شستن (یا حتی آبکشی) چاقوها بین کارها نیز به تیز نگه داشتن آنها کمک می کند. اسید موجود در غذاهایی مانند مرکبات، گوجه فرنگی و ترشیجات می تواند لبه تیغه را از بین ببرد و باعث کدر شدن سریع تر آن شود. (به همین دلیل است که ما از چاقوهای سرآشپز برای بریدن لیمو و لیموترش استفاده نمی کنیم. ما برای این کار چاقوهای دندانه دار کوچکی داریم.) به علاوه اینکه در حین کار چند بار تمیز کردن چاقوها، به خصوص اگر گوشت خام را برش می دهید، این موضوع می تواند به عنوان یک نکته مهم برای بهداشت آشپزخانه شما محسوب شود . شستن چاقوهای خود را با دست عادت دهید. قبل از اینکه متوجه شوید، طبیعت دوم خواهد بود.

 شما با یک چاقوی تیز کنترل بیشتری خواهید داشت و شانس کمتری برای لیز خوردن لبه و بریدن احتمالی شما باقی می ماند. و اگر تخته برش خوب، میله سنگ شکن و انبار چاقوی (مسقل) محافظ داشته باشید، چاقوهای شما برای مدت بیشتری تیزتر می مانند.

فقط روی تخته های برش پلاستیکی یا چوبی برش دهید. این مواد به اندازه کافی برای تیز نگه داشتن چاقوهای شما کمک می کنند. تخته های برش شیشه لبه های تیغه را از بین می برند زیرا شیشه بسیار سخت است. به طور کلی سعی کنید از پلاستیک و چوب در آشپزخانه‌تان استفاده کنید، از جمله چند انتخاب از راهنمای ما به بهترین تخته‌های برش که واقعاً دوستشان داریم: یک میله سنگ شکن (مسقل) بگیرید. در راهنمای خود برای بهترین چاقوهای سرآشپز، می نویسیم که یک میله ی هونینگ «در واقع تیغه را تیز نمی کند؛ تنها هدف آن این است که دندان های میکروسکوپی روی لبه را دوباره مرتب کند که در طول استفاده خم می شوند و از تراز خارج می شوند».

نحوه استفاده از چاقو

  • همیشه هنگام برش مواد از تخته برش استفاده کنید. این به شما امکان می دهد به طور مداوم برش دهید و از سطح کار خود در این فرآیند محافظت کنید.
  • هنگام برش به موقعیت دست خود توجه کنید. دستی که چاقو را نگه می دارد باید دسته محکمی داشته باشد.
  • با استفاده از انگشت اشاره گر و شست خود، همانطور که در زیر نشان داده شده است، برای کنترل بیشتر، کناره های تیغه را در نزدیکی دسته بگیرید.
  • دست دیگر خود را از مسیر تیغه دور نگه دارید. توجه کنید که چگونه این سرآشپز در حالی که گوجه فرنگی را در دست دارد، انگشتان خود را از چاقو دور می کند.
  • تیغه خود را با یک حرکت صاف پایین بیاورید و از مواد خود عبور دهید. این به شما کمک می کند تا کنترل خود را حفظ کرده و برشی منظم تر ایجاد کنید.

کلام آخر

ما در آشپزخانه آزمایش ام جی اس نسبت به میله‌های سرامیکی علاقه‌مندیم، اما میله‌های فولادی نیز مؤثر هستند. قبل از هر بار استفاده از چاقوها یا زمانی که احساس می کنید خیلی تیز نیستند، چاقوهای خود را با سنگ تیز کنید. با گذشت زمان، ممکن است متوجه شوید که تراشیدن چاقوها کمتر موثر است. این زمانی است که زمان آن است که آنها را تیز کنید (در ادامه در مورد آن بیشتر توضیح خواهیم داد).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *